عسل طبيعي بازار عسل عسل طبيعي بازار عسل .

عسل طبيعي بازار عسل

خواص عسل طبيعي

خواص عسل آنقدر زياد است كه در يك مقاله نميتوان تمامي آن را بيان كرد اما سعي كرده ايم بهترين خواص عسل كه معتبر هستند را براي شما بيان كنيم،اين خواص از ضد سرطان بودن و افزايش طول عمر تا تقويت بينايي و درخشندگي موي سر ميباشد ، همانظور كه در قرآن كريم درباره عسل ذكر شده است : آنرا شفايي براي مومنين دانسته است.شايد بتوان گفت خدا هم شفابخش جسمي وهم شفابخش روحي را معرفي كرده است .

عسل داراي سابقه دارويي طولاني است وبا توجه به خواص عسل توسط فرهنگ ها و ملل بيشماري از ۲۵۰۰ سال پيش در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است . عسل تقريبا در سراسر جهان بطور گسترده استفاده ميشود و در بعضي نقاط به عنوان يك ماده ي غذايي مهم و اصلي شناخته ميشود. در حالي كه خواص درماني متعددي از عسل به عنوان يك عنصر مهم در طب سنتي شناخته شده است با اين حال دانشمندان عصر جديد در حال تحقيقات جهت استفاده از عسل در درمان بيماري هاي جديد خصوصا بيماري هاي مرتبط با زخم ها و پوست ميباشند . مصريان باستان از  عسل  به عنوان يك مايع موميايي و ماده اي براي بهبود زخم ها استفاده ميكردند .

يك قاشق غذاخوري عسل خام شامل ۶۴ كالري، بدون چربي، بدون كلسترول و بدون سديم است، طبق تحقيقات انجام شده حدود ۸۰ درصد كربوهيدرات، ۱۸ درصد آب ، و دو درصد ويتامين ، مواد معدني و اسيدهاي آمينه در عسل طبيعي وجود دارد است.

صرف نظر از رنگ اغوا كننده عسل و عطر و  طعم آن ، عسل داراي يك تركيب شيميايي غير معمول است ، اينكه باعث مي شود عسل را بصورت نامحدود نگهداري كرد بدون اينكه خراب يا فاسد شود ؛ در طول حفاري از مقبره هاي باستاني مصر كوزه هايي سالم از عسل طبيعي پيدا شده است .

خواص عسل

خواص عسل را چقدر ميشناسيد ؟

با استفاده از اين ثروت باد اورده از خواص عسل براي هزاران سال است كه عسل بعنوان يك درمان دارويي مورد استفاده قرار ميگيرد. اولين استفاده ثبت شده از عسل به عنوان يك تغذيه درماني بوده است كه از لوح هاي گلي سومري يافت شده است  .همچنين مصريان باستان از عسل به طور منظم براي درمان مشكلات پوستي و چشم استفاده ميكرده اند .

براي هزاران سال، عسل به عنوان يكي از مهمترين و شناخته شده ترين داروي خانگي طبيعي براي درمان طيف گسترده اي از بيماري ها و مشكلات از جمله عفونت قارچي، مشكلات پاي ورزشكاران و درد مفاصل بوده است.

با اين حال، بايد توجه داشت كه بسياري از ادعاهاي كه درباره خواص عسل گفته ميشود با اينكه تحقيقات زيادي انجام شده و ما سعي كرده ايم از معتبرترين منابع استفاده كنيم اما هنوز هم نياز به مطالعات علمي دقيق دارد و بسياري از خواص عسل همچنان ناشناخته است .

۳۱ مورد از بهترين خواص عسل :

۱- عسل ضد سرطان است

ميدانستيد كه به كمك عسل ميتوانيد با سرطان مبارزه كنيد؟ چه بسياري از مردم كه نميدانند عسل داراي خواص سرطان زا و ضد تومور است! مطالعات اكنون بيشتر و بيشتر به نقش بالقوه عسل در پيشگيري و پيشرفت تومور و سرطان اشاره دارد. عسل حاوي فلاونوئيد و آنتي اكسيدان ها است كه به كاهش خطر ابتلا به برخي سرطان ها و بيماري هاي قلبي كمك ميكند .

۲- عسل قويترين آنتي بيوتيك طبيعي

يكي از قويترين خواص عسل خاصيت آنتي بيوتيكي آن است . طبق تحقيقات بعمل آمده عسل از رشد باكتريهايي مثل استافيلكوك اورئوس و ميكروب هاي مهاجم به دستگاه گوارش و قارچ هايي نظير كانديدا آلبيكانس جلوگيري مي كند . هر چند هر عسل داراي رنگ خاصي ميباشد ولي معمولا عسل هايي كه تيره تر هستند داراي خاصيت آنتي بيوتيكي و آنتي‌اكسيداني قوي تري هستند .

عسل ميتواند به طور موثر در از بين بردن بيش از ۲۵۰ سويه هاي كلينيكي از باكتري ها موثر باشد، از جمله گونه هاي مقاوم مانند :

  • MRSA (استافيلوكوكوس اورئوس مقاوم به متي سيلين)
  • MSSA (استافيلوكوكوس اورئوس حساس به متي سيلين)
  • VRE (مقاوم در برابر وانكومايسين انتروكوك)

۳

- درمان زخم و سوختگي با عسل

اين قدرت شفابخش اغراق آميز نيست ، خواص عسل بيش از آن هستند كه فكر ميكنيد. عسل يك آنتي بيوتيك طبيعي است كه مي تواند هم در داخل و هم در خارج بدن بصورت مفيد عمل كند. مي توان آن را به عنوان يك درمان مرسوم براي زخم و سوختگي و ضد عفوني زخمها استفاده كرد..

عسل درمان متداول در مبارزه با عفونت تا اوايل قرن ۲۰ بوده است كه در آن زمان استفاده از آن به آرامي با ظهور پني سيلين از بين رفت . در حال حاضر استفاده از عسل در مراقبت از زخم در حال بدست آوردن محبوبيت است .محققان در حال اين تحقيق هستند كه  دقيقا چگونه عسل مي تواند در مبارزه با عفونت هاي جدي پوست كمك كند.

عسل داراي فعاليت ضد باكتري، ضد قارچ، و آنتي اكسيدان است كه آن را براي درمان زخم كاملا ايده آل كرده است .

تحقيقات نشان مي دهد كه هر نوع عسل فرآوري نشده اي ميتواند زخم ها را التيام بخشد. در يك مطالعه،  ۵۸ نوع از ۵۹ زخم با مصرف موضعي عسل ، بهبود بسيار مناسبي پيدا كردند .

۴- نوشابه اي انرژي زا

يكي ديگر از بهترين خواص عسل ، انرژي زا بودن آن است ، عسل مانند نوشابه اي انرژي زا است كه البته كاملا طبيعي است. با توجه به گزارش وزارت كشاورزي ايالات متحده، عسل شامل حدود ۶۴ كالري در هر قاشق غذا خوري ميباشد كه توسط بسياري از مردم به عنوان يك منبع انرژي استفاده مي شود. اين قند فرآوري نشده طبيعي ( گلوكز و فروكتوز ) به طور مستقيم وارد جريان خون شده و مي تواند باعث افزايش سريع انرژي شود. افزايش قند خون به عنوان يك منبع انرژي در كوتاه مدت است و براي تمرين ها به خصوص در تمرينات استقامتي بسيار مفيد است .

۵- افزايش حافظه

مطالعات نشان داده است كه عسل داراي آنتي اكسيدان طبيعي است و داراي خواص درماني است كه قادر به جلوگيري از كاهش شناختي و زوال عقل و افزايش سيستم كولينرژيك مغز ميباشد .اين خاصيت عسل به بدن در جذب كلسيم، كمك مي كند تا مغز سالم تر و قوي تر شود . مغز به كلسيم به منظور پردازش انديشه و تصميم گيري نياز دارد .

۶- درمان سرماخوردگي و سرفه

سازمان بهداشت جهاني (WHO) و آكادمي اطفال آمريكا عسل را به عنوان يك درمان طبيعي براي سرفه توصيه كرده است .

تحقيقي در سال ۲۰۰۷ توسط كالج پزشكي پن استيت نشان مي دهد كه عسل باعث كاهش سرفه هاي شبانه و بهبود كيفيت خواب در كودكان مبتلا به عفونت تنفسي فوقاني ميشود و بهتر از داروي دكسترومتورفان براي سرفه عمل ميكند .
يكي از خواص عسل كه باعث سلامتي ميشود درمان گلو درد است . خواص ضد ميكروبي عسل آن نه تنها گلو را  آرام  ميكند بلكه همچنين مي تواند باكتري هاي خاصي كه باعث عفونت ميشوند را بكشد.

۷- درمان بيخوابي

نميتوانيد به راحتي بخوابيد ؟ با استفاده از تركيب معروف شير و عسل اين مشكل را درمان كنيد . يك  قاشق چاي خوري عسل را به يك ليوان شير داغ اضافه كنيد تا بسيار سريع به آرامش روح و القاء خواب برسيد . همچنين با اضافه كردن ۱ يا ۲ قاشق چاي خوري عسل به يك فنجان چاي بابونه نيز ميتوانيد بيخوابي را درمان كنيد .

عسل مي تواند با افزايش انسولين و انتشار سروتونين كه يك انتقال دهنده عصبي است باعث بهبود خلق و خو و شادي انسان بشود .

۸- عسل و آلرژي

برخي از تحقيقات نشان مي دهد كه عسل در به حداقل رساندن آلرژي هاي فصلي بسيارمفيد است . جالب است بدانيد تمام گرده‌هايي كه زنبور عسل با خود حمل مي‌كند، به عسل منتقل مي‌شود. بنابراين، وقتي عسل محلي مي‌خوريد، سيستم ايمني بدنتان را در معرض يك آلرژن طبيعي قرار مي‌دهيد. اين امر باعث مي‌شود كه سيستم ايمني بدن شما به مرور زمان در برابر اين آلرژن مقاوم شود.

خوردن عسل از يك ماه مانده به آغاز فصل گرده افشاني به شما كمك مي‌كند كه از تب يونجه و آلرژي‌هاي فصلي در امان باشيد. با مصرف يك قاشق غذاخوري عسل پس از هر وعده غذايي شروع كنيد. جويدن يك تكه موم كوچك نيز به كاهش بيشتر علائم آلرژي كمك ميكند .

البته تمام اين خصوصياتي كه گفتيم درباره ي مصرف عسل طبيعي است . اگر نميدانيد چگونه يك عسل طبيعي را از عسل تقلبي تشخيص دهيد پس مقاله زير را مطالعه كنيد .

تشخيص عسل طبيعي با ۷ روش ساده !

۹- حل و فصل مشكلات پوست سر و شوره سر

در يك مطالعه شامل بيماران مبتلا به درماتيت سبورئيك مزمن و شوره سر ، از شركت كنندگان خواسته شد تا عسل رقيق شده با ۱۰ درصد آب گرم را بر روي پوست و موي سر خود قرار دهند و پس از مدت سه ساعت آن را شست و شو دهند . در تمام بيماران، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر در عرض يك هفته ناپديد شد همچنين ضايعات پوستي به طور كامل در عرض دو هفته بهبود يافت .

عسل رقيق شده با كمي آب گرم به طور قابل توجهي در بهبود درماتيت سبورئيك كه يك بيماري پوست سر است موثر است.

۱۰- عسل و ديابت

عسل در زمينه پيشگيري ديابت و درمان زخم هاي ديابتي بسيار موثر هست. عسل انسولين را افزايش مي دهد و قند خون را كاهش ميدهد.تحقيقات اخير نشان داده است كه جايگزيني كامل شكر با عسل خطر ابتلا به ديابت را تا ۷۰ درصد كاهش مي دهد و همينطور با ماليدن عسل بر روي زخم هاي ديابتي مي توان بهبودي اين زخم ها را سرعت بخشيد و حتي از لزوم قطع شدن پاي ديابتي جلوگيري كرد. به منظور پيشگيري از ابتلا به ديابت خانواده ها بايد استفاده از عسل را  به جاي شكر در برنامه غذايي خودشان جدي بگيرند، اينگونه هم از ابتلا به ديابت جلوگيري ميكنند و هم اينكه از خواص عسل بيشترين استفاده را ميبرند.

اينفوگرافي خواص عسلجهت دريافت اينفوگرافي خواص عسل بت كيفيت بالاتر بروي آن كليك كنيد

۱۱- عسل براي تبخال

عسل طبيعي چندين مزيت دارد از جمله اينكه باعث بهبود زخم هاي موضعي است و مي تواند به عنوان يك درمان مفيد براي تبخال عمل كند .

۱۲- بهبود هضم

استفاده از يك يا دو قاشق غذا خوري براي مقابله با سوء هاضمه تاثير بسزايي دارد .
۱۳- از بين بردن حالت تهوععسل را با زنجبيل و آب ليمو تركيب كنيد و از آن براي كمك و مقابله با حالت تهوع استفاده كنيد. ۱۴- درمان آكنه

مي توان از عسل به عنوان يك پاك كننده چهره نام برد كه براي مبارزه با آكنه استفاده ميشود و بدون حساسيت و مشكل بر روي انواع پوست ها استفاده مي شود.

۱۵- كرم لايه بردار

فرآيندي كه سلول هاي مرده از روي سطح پوست برداشته مي شوند را لايه برداري مي گويند. عسل يك كرم لايه بردار بزرگ و فوق العاده است !

۱۶- كاهش كلسترول

عسل مي تواند باعث كاهش كلسترول خون بشود و در نتيجه خطر ابتلا به بيماري عروق كرونر را كاهش دهد.

۱۷- بهبود گردش خون

عسل طبيعي عملكرد مغز را بهينه ميسازد و باعث تقويت قلب ميشود و همچنين باعث بهبود گردش خون ميشود .

۱۸- كاهش وزن

جايگزيني عسل خام بجاي شكر سفيد مي تواند در كنترل وزن كمك بسياري كند. نوشيدن دارچين و آبليموي طبيعي و عسل در ايتداي صبح مي تواند چربي هاي اضافه را از بين ببرد و سوخت وساز بدن را افزايش دهد .

۱۹-مرطوب كننده

مخلوط يك قاشق مربا خوري عسل با روغن زيتون و كمي آب ليمو مي تواند به عنوان يك لوسيون مرطوب كننده فوق العاده عمل كند .

۲۰- ماسك مو

عسل طبيعي به عنوان ماسك مو ميتواند كمك زيادي به افزايش درخشش مو كند. دو قاشق غذاخوري عسل ،يك قاشق غذاخوري روغن زيتون يا روغن بادامو يك قاشق غذاخوري سركه سيب را مخلوط كرده و قبل از شست‌وشو، روي موهاي‌تان بماليد و با شانه‌زدن مواد را از ريشه به سمت نوك موها هدايت كنيد. آن را به‌مدت يك ساعت روي موهاي‌تان بگذاريد، سپس موهايتان را بشوييد.

۲۱- افزايش طول عمر و سلامتي
اگر بطور روزانه فقط يك قاشق مربا خوري عسل استفاده كنيد علاوه بر تمامي فوايد شفابخشي كه دارد باعث افزايش طول عمر و سلامتي ميشود ، اغلب افرادي كه نسبت به بقيه عمر طولاني ترين داشته اند به طور منظم عسل مصرف كرده اند . ذكر اين نكته بد نيست بدانيد كه زنيورداران نسب به باقي افراد در گروه هاي شغلي ديگر به مراتب كمتر به سرطان و بيماري هاي مشابه مبتلا ميشوند!

۲۲- تسكين اگزما

اگزما يك بيماري مزمن است و بسياري از داروهاي اين بيماري در واقع چرخه خارش را طولاني‌ تر و التهاب را بيشتر و سيستم ايمني بدن را نامتعادل مي‌كنند. اگزما يك بيماري سخت و خارش آن بسيار شديد است . از عسل ميتوانيد براي درمان اگزماي خفيف استفاده كنيد . عسل را به عنوان يك مخلوط (بخش هاي مساوي از عسل و دارچين) و بصورت موضعي استفاده كنيد .

۲۳- درمان آسم

عسل خام داراي عوامل ضد التهاب است كه مي تواند مشكلات تنفسي مانند آسم را درمان كنند.

۲۴- درمان عفونت ادراري

عسل به علت خواص ضد باكتري كه دارد ميتواند به بهبود عفونت هاي دستگاه ادراري كمك كند.

۲۵- پوستي زيبا
عسل سرشار از ويتامين ها، مواد معدني و آمينو اسيدها است كه به زيبايي پوست كمك مي كنند و آن را تغذيه مي كنند خاصيت ضد باكتري بودن عسل براي پوست خيلي مفيد است خصوصا زماني كه با مواد تشكيل دهنده ديگر استفاده شود همچنين مي تواند مرطوب كننده و مغذي باشد. براي زيبايي بيشتر ميتوانيد از ماسك عسل و دارچين استفاده كنيد به اين صورت كه پودر دارچين ( ۳قاشق چايخوري) و عسل به مقدار لازم را با هم تركيب كرده و بعنوان ماسك صورت استفاده كنيد .
۲۶- شيرين كننده
عسل مي تواند به عنوان يك جايگزين براي قند در بسياري از از مواد غذايي و نوشيدني استفاده شود .عسل كه شامل مقدار بالايي گلوكز و فروكتوز است آن را به  يك شيرين كننده طبيعي تبديل ميكند . همچنين با توجه به خواص عسل براي سلامت كلي خود بهتر است از عسل بجاي شكر سفيد معمولي استفاده شود.
۲۷- درمان ناتواني جنسي
در طب سنتي از عسل به عنوان يك داروي موثر در درمان ناتواني جنسي عنوان ميشود . اين اعتقاد وجود دارد كه مصرف معجون شير گرم و عسل باعث افزايش تعداد اسپرم مي شود و تعداد آنها را به حد باروري مي رساند. در درمان انواع ناتواني هاي جنسي (سستي ،كندي و  نعوظ و……) عسل و زنجبيل بيار موثر واقع ميشود .

۲۸- ضد اضطراب

يكي ديگر از خواص عسل خاصيت ضد اضطراب بودن آن است ، براي اينكار ميتوانيد عسل و آب پرتقال را به مقدار لازم با يكديگر تركيب كرده و مصرف كنيد .

۲۹- منبع ويتامين و مواد معدني

عسل شامل انواع ويتامين ها و مواد معدني است. نوع ويتامين و مواد معدني و مقدار آنها بستگي به نوع گل استفاده شده براي پرورش زنبور عسل دارد. معمولا عسل شامل ويتامين C ، كلسيم و آهن ميباشد.

۳۰- افزايش قدرت بينايي

عسل فوايد زيادي براي نور چشم و افزايش قدرت بينايي دارد . اگر به طور مرتب از عسل و آب هويج استفاده كنيد باعث افزايش قدرت بينايي تان مي شود. بهتر است  اين معجون را اوايل صبح مصرف نماييد .

۳۱- بهبود عملكرد ورزشي

تحقيقات اخير نشان داده است كه عسل يك نيروزاي بسيار عالي است و به افزايش عملكرد ورزشكاران كمك بسياري مي كند. اين يك راه عالي براي حفظ سطح قند خون ، بهبودي عضله، و ترميم گليكوژن پس از ورزش و همچنين تنظيم مقدار انسولين در بدن و مصرف انرژي است .

 

عسل براي نوزادان مفيد نيست !

بايد بدانيد كه دادن عسل به نوزاد زير يك‌سال باعث بروز مسموميت ”بوتوليسم“ مي‌شود ، درواقع عسل طبيعي براي بزرگسالان علاوه بر اينكه هيچگونه ضرري ندارد كاملا مفيد و مقوي نيز ميباشد اما متخصصان اطفال به شدت در برابر دادن عسل به كودكان زير ۱ سال هشدار مي دهند . بوتوليسم در اثر اسپورهاي باكتري بوتولينم به‌وجود مي‌آيد. اسپورهاي اين باكتري به مقدار زيادي در خاك، گرد و غبار و عسل وجود دارد.  اين اسپورها تاثيري بر روي بزرگسالان ندارند ولي اگر وارد بدن نوزاد شوند، در مجراي گوارشي او تكثير مي‌يابند و باعث توليد سم بوتولينم مي‌شوند. حتي اگر براي شيرين‌شدن سر پستانك نوزاد، عسل به آن بماليد، اين سم را در بدن نوزاد ايجاد خواهد كرد. سم بوتولينم بعنوان كشنده‌ترين سم براي انسان شناخته شده است ، درست است كه خواص عسل بسيار شفابخش ميباشند اما براي نوزادان زير يك سال به هيچ وجه توصيه نميشود !

عسل تنها بايد در حد اعتدال مصرف شود .

عسل داراي بسياري ويژگي هاي سالم است، اما فروكتوز بالايي نيز دارد . هر قاشق چاي خوري عسل نزديك به چهار گرم فروكتوز است .

به خاطر داشته باشيد خوردن عسل طبيعي در حد اعتدال مي تواند بسياري از مزاياي ذكر شده در بالا را فراهم مي كند.

لطفا اگر اين مقاله براي شما مفيد بوده است ، آنرا با ديگران به اشتراك بگذاريد !

منبع : بازار عسل ( خواص عسل)


عسل طبيعي


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۳۹۵ساعت: ۱۱:۳۳:۲۴ توسط:بازار عسل موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :