تشخيص عسل طبيعي:عسل طبيعي را چگونه از عسل تقلبي تشخيص دهيم ؟

آيا عسل طبيعي بو و طعم خاصي دارد؟ آيا عسل طبيعي شكرك ميزند ؟ اين مقاله را تا انتها بخوانيد تا با ۷ روش تشخيص عسل طبيعي آشنا شويد.

با توجه به اينكه عسل هاي بسياري در بازار يافت ميشود دغدغه ي بسياري از مصرف كنندگان خريد عسل طبيعي ميباشد. مسلما عسلي كه طبيعي باشد هم طعم بهتري دارد و هم خاصيت بيشتري ، اما مسئله اينجاست كه چگونه عسل طبيعي را از عسل تقلبي تشخيص دهيم.  خوب است قبل از آن با برخي باورهاي اشتباهي كه در بين مردم رواج دارد آشنا شويم .

باورهاي غلط درباره تشخيص عسل طبيعي

برخي از مردم براين باورند عسلي كه بلورين ، كدر و ته نشين ميشود تقلبي است و عسل سالم و طبيعي هميشه صاف و شفاف مي ماند اما اين باور كاملا اشتباه است .

مصرف كننده ي ايراني، عسل خوب، خالص و طبيعي را عسلي مي داند كه رنگش كهربايي تيره مانند عقيق و سفت باشد و اصطلاحا «كش» آمده و اگر يك روز در يخچال گذاشته شود، بلورين نشود و چنانچه قاشقي از آن برداشته شود، قطراتي كه سرازير مي شود به صورت باريكه اي پيوسته باشد و قطع نشود.

كساني هم شگرد هاي ويژه اي را براي شناسايي عسل سفارش مي كنند كه پايه و اساس آن معلوم نيست مانند كبريت گرفتن كنار عسل، ريختن چند قطره روي روزنامه و … كه هيچ كدام از اين موارد از نظر عسل شناسان و علم تغذيه پذيرفته نيست.

بهترين راه تشخيص عسل طبيعي

اساتيد رشته زنبورداري براي شناسايي عسل طبيعي از روش‌هاي آزمايشگاهي استفاده مي‌كنند اين روش بهترين نوع تشخيص بوده ، تشخيص خلوص عسل فقط توسط آزمايشگاههاي معتبر امكان پذير است ميزان ساكاروز موجود در عسل طبيعي زير ۵ درصد ميباشد .

در صورتي كه در اثر تقلب در مناطقي كه قيمت شكر ارزان است براي تقلب به عسل شكر اضافه شود ساكاروز عسل بيشتر از حد ذكر شده ميگردد كه توسط آزمايش فريلينگ و توسط دستگاه ساكرامات در آزمايشگاه مي توان به ميزان ساكاروز عسل پي برد.

تشخيص عسل طبيعي براي مصرف كننده ي معمولي

براي مصرف كننده ي عادي يك راه اصلي وجود دارد كه به مرور زمان و تجربه در آن قوي تر خواهد شد ؛ آن هم استفاده از حواس است. يعني با چشم، شكل ظاهري عسل را ارزيابي، با بيني بو و با زبان مزه كرده و اگر مجموعه اين عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل ها را داشت، عسل طبيعي است و ارزش دارد كه بهاي آن را در حد معقول پرداخت.

البته بايد دانست شناسايي عسل طبيعي و مصنوعي به صورت دقيق و علمي به كمك انگشت، قاشق يا مزه كردن و … ناممكن بوده و اين مهم تنها از عهده ي آزمايشگاه و دستگاهي به نام «رفراكتومتر» برمي آيد.

عسل طبيعيعسل طبيعي را چگونه تشخيص دهيم ؟

۷ روش تشخيص عسل طبيعي :

 

۱- ريختن عسل در آب سرد

اگر مقداري عسل طبيعي را در يك ليوان آب سرد بريزيد ، مشاهده خواهيد كرد كه عسل كاملا حالت چسبندگي خود را حفظ مي‌كند و خيلي سخت و دير در آب سرد حل مي‌شود اما عسل تقلبي سريع در آب حل مي‌شود.

اگر عسل را داخل ليوان محتوي آب بريزيد، چنانچه به صورت عمودي وارد ليوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبي است، ولي اگر عسل هنگام ريختن ، در آب حل شود، از مطلوبيت و خلوص كمتري برخوردار است.